lars ludvigsen

lars ludvigsen

@ludvig1 · medlem siden 5. april, 2022
Jeg beskæftiger mig med emner inden for området bæredygtig kommunikation og er fagligt optaget af, hvordan fakta, dokumentation, videnskabelighed, etik og uafhængighed kan komme til at spille en mere væsentlig og tydelig rolle i den information, der flyder fra virksomheder til forbrugere. I min branche, kommunikationsbranchen, har vi i for mange år været optaget af at hitte på måder at kommunikere uden om menneskets fornuft for at få vores vilje ved at påvirke det ubevidste. Der findes en lang række faglige discipliner, hvor begavede mennesker uddannes i at skabe følelsesbaseret påvirkning af forbrugere, medarbejdere, politikere, medier og andre, som man gerne vil have til at agere på en bestemt måde, som er i ens egen interesse. Discipliner som 'branding' og 'spin' er omgæret af en del mystik og ærefrygt, men er sådan set bare metoder, nogle udspekulerede og andre ret simple, til at pleje egne interesser og manipulere sine omgivelser. Bæredygtig kommunikation er et opgør med den konventionelle og efterhånden meget magtfulde kommunikationsbranche. En af de mest konstruktive og meget konkrete discipliner inden for bæredygtig kommunikation er mærkeordninger til produkter og services. Altså dem der er uafhængige af en specifik producent, brancheorganisation eller anden partsinteresse. Ved at benytte uafhængige mærkeordninger som eksempelvis Svanemærket, Fairtrade, FSC, Cradle-to-Cradle og de andre tilsvarende forbrugermærker demonstrerer virksomheden, at den varetager objektivt set vigtige interesser til gavn for mennesker, dyr og miljø. Den form for information skal vi efter min opfattelse have meget mere af, og jeg derfor gerne være med til at slå et slag for at formidle viden om uafhængige forbrugermærker, herunder at skabe give et værktøj til at kunne adskille de ansvarlige mærker fra de symboler, der ligner. 









Partnerskaber