Kurateret crowdfunding

Nu hvor vi (næsten) er færdig med version 2.0 af booomerang, så er det på tiden at fortælle lidt om én af de nye features, vi er klar med.

Kuraterede sider - hvor du som organisation, institution eller andet stort interessefællesskab kan få en kuraterede side (sektion) på booomerang.dk.

Vi stiller med andre ord vores kode og funktioner til rådighed for dig og din organisation - hvis I vil i gang med at tilbyde en crowdfunding-mulighed for jeres medlemmer, festival, kunstmuseum, museum eller kommune. Eller noget helt andet.

På den måde sikres I fokus på præcis jeres område, og de crowdfunding-projekter I mener, der skal ligge på jeres kuraterede side, vil komme til at ligge samlet - og med jer som udbyder af crowdfunding-platformen. Men altså drevet af booomerang.dk. Det eneste vi gerne vil have er, at de projekter I lægger på jeres kuraterede side også kan ligge på booomerang-'afdelingen' - for på den måde at sikre mest mulig opmærksomhed. Uanset hvor funderne finder projektet og støtter det, er det til det fælles bedste.

Inspirationen til dette er hentet fra mange møder med insitutioner, festivaller (musik, film, bøger) og en række museer - som alle gerne ville have  mere fokus på deres projekter, så de ikke 'forsvandt' i mængden på booomerang.dk. Ikke at mængden på booomerang har været vild stor, men den er stødt stigende, og derfor er der god grund til allerede nu at tilbyde de kuraterede sider som en mulighed. Der har også været kontakt til en række kommuner, som alle arbejder med, hvordan kommunal crowdfunding kan have en fremtid i Danmark. I alle tilfælde har jeg stillet booomerangs kode og funktioner til rådighed - til det fælles bedste. Inspirationen er også hentet i USA, hvor man f.eks. på kickstater.com har arbejdet med kuraterede sider i et par år. Det har været en stor sucess. Alene på Sundance Film Festivalens kuraterede side på kickstarter, var der i år en lang række filmprojekter på. Mange af dem vandt priser på Sundance og SXSW i Austin, Texas.

 

Sundance Curated Page

 

Nu altså også i Danmark.

Rent praktisk virker det således, at det er dig og din organisation, der kuraterer siderne og projekter - vi byder ind med viden om, hvad projekter eventuelt måtte mangle af crowdfunding-elementer for at kunne være et crowdfunding-projekt. Det er med andre ord jer selv der afgør, hvilke projekter der skal på siden, og det er jer, der sørger for at få muligheden præsenteret for jeres netværk. Markedsføringsmæssigt er det er fælles opgave at få projekterne ud i lyset - både på den kuraterede side og på booomerang.dk. Afregningsmodellen er den samme - det vil sige fuld funding eller mere, og pengene udbetales til projektindehaveren. Der skal stadigvæk betales 5% i fee til booomerang.dk - altså 95% udbetales til projektindehaveren.

Tag kontakt til Tina, tina @ booomerang.dk eller Michael, booom @ booomerang.dk,  hvis du gerne vil tale om de muligheder, det giver. Vi vil så gerne have det til at lykkes. Hvad synes du om denne mulighed ? Smid en kommentar herunder!
Michael Eis (@michael) Skrevet af Michael Eis (@michael), 7. juli, 2012
Partnerskaber