Stop højresvingsulykker

3.850,00 kr. 3.08% af 125.000,00 kr.

13

crowdfunders
udløbet
innovationembassy @innovationembassy

medlem siden 3. januar, 2014

Om projektet

Nu starter 2. akt af Højresvingsinnovation - vi er tæt ved målet!


På et sekundt endte alt for en mor. Hun kunne ikke gør andet end at se hjælpeløst til mens hun mistede sin 10 årig datter. Endnu et højresvingsulykke.

Det skete tilbage i september 2013 ved Damhussøen, Hvidovre.

Da vi hørte om ulykken blev vi meget stille. Det kryds cykler vi selv over sammen med vores børn. Tanken om at det kunne have været os eller nogen vi kendte, gjorde at vi ikke længere vil vente på en løsning. Vi var nødt til at gå ud og finde den.

Vi vidste at det ikke vil blive en let opgave fordi en løsning, der "gør jobbet" ikke er tilstrækkeligt. Det afgørende er at politikere, trafikansvarlige, vognmænd, cyklister og mange andre synes godt om løsningen og det er vigtigt at prisen er tiltrækkende.

Det er en udfordring udover det sædvanlige og definere en helt klasse af de store samfundsmæssige problemstillinger der bliver ved med at plage os. Med sådanne problemstillinger duer det ikke at forsøge at løse dem med umiddelbare idéer. Der skal mere til.

De sidste 4 år har Erik Micheelsen og Innovation Embassy netop arbejdet med "udfordringsdrevet innovation" og crowd sourcing, hvor 100'er eller 1000'er af personer deltager og løser sådanne komplekse problemer såsom højresvingsulykker.

Succesraten er stor, bl.a. fordi disse projekter tiltrækker mange personer, som ved noget om emnet - enten af interesse eller profession. De tiltrækker også handlingsdygtige mennesker og de tiltrækker personer som dig, der gør en forskel ved at bidrage.

>>Støt os med 50 kr, 100 kr eller 200 kr

HUSK at dit bidrag ikke bliver hævet med mindre vi når vores 1. mål på kr. 125.000.

Altså tager vi fat på højresvingsulykker på en helt ny måde. Forløbet er (i korte træk):

Akt 1: [Det vi HAR gjort]
1) invitere danskerne til et landsdækkende idé-indsamling og få opbakning fra politikere og trafikansvarlige
2) bruge de mange forslag til at designe en eller flere løsninger. Dvs splejse disse idéer og forslag sammen til noget nyt og overraskende.
3) præsentere færdigt beskrevet løsninger for en uvildig jury

Akt 2: [Arbejdet vi er i gang med]
4) beskrive løsningerne som en slags "opskrift" med alle detaljer og nødvendige partnerskaber
5) lave en prototype på løsningerne
6) teste - redesigne - teste
7) præsentere implementeringsklare løsninger

Tilbage i september da den lille pige døde smed vi alt og gik straks i gang med 1. akt.

Sammen med Metro Xpress og TV2s Go’morgen Danmark satte vi gang i en idé-indsamling, hvor det lykkedes os at samle 1500 idéer på kun tre dage. Højresvingsinnovation har desuden været en kampagne i ekstrabladet, i debat på P1, flere gange i P4 og radiofyn. Det er klart at alle vil være med til at løse dette problem.

Akt 1 udviklede sig hurtigt til et hæsblæsende forløb.Vi nedsatte og faciliterede 12 konceptteams, der udarbejdede de nye og overraskende gode løsninger til at komme højresvingsulykker til livs. Vi har holdt workshops med cyklister og lastbilschauffører, designerer og ingeniører samt ganske almindelige danskere. Direktøren for sikkerhed hos Volvo Trucks Sverige samt Københavns trafikchef og Københavns miljø- og teknikborgmester deltog.

Volvo Trucks Danmark primært samt et mindre beløb fra Ole Kirk fonden bidrog tilsammen til at vi lige præcist hjalp os til målstregen for 1. akt.

En jury panel ledt af direktør for Dansk Design Center Nille Juul-Sørensen vurderede forslagene og lavede en standpunktsevaluering sidst i november. Det endte før jul med et antal innovative koncepter, forslag til nye retningslinier i trafikken, spil og kampagner.

Det var akt 1. Nu går vi i gang med akt 2.

Dvs dit bidrag går til at lave løsningerne. Ikke til idéudvikling, ikke til konceptudvikling eller til udarbejdelse af en arbejdsplan - alt det er arbejde er gjort.

Dit bidrag vil gå direkte til at realisere løsningerne i et lige så intensivt forløb. Målet er at lave prototyper, teste og gør klar til præsentationer juni 2014. Vi får de første prototyper her i januar og februar og påbegynder tests med det samme.

>> lyder ok - jeg vil gerne være med til at stoppe højresvingsulykker med et lille beløb jeg selv bestemmer

Det betyder at du vil se et resultat af dit bidrag med det samme. Vi vil også sørge for at du holdes opdateret på projektet med en helt særlig webside for dig, der bidrager til akt 2. Du vil kunne se illustrationer, grafik, film og podcasts.

Vi håber du er enig i at det er tid til at handle i stedet for bare at se på. Handler vi ikke ender vi blot med flere højresvingsulykker.

Laserdrevne løsninger på lastbiler, sensorer i lygtepæle, på cykler og biler samt adfærdsændrende kampagner og tiltag.

Til dato har vi nået alle vores mål og overholdt vores deadlines. I 2014 vil vi fortsætte i samme stil men det kræver en større indsats og et større beløb at få løsningerne designet færdigt.

Med 125.000 DKK er vi godt på vej men vi går efter det dobbelte for nå projektets fulde potentiale. Hvis 1000 mennesker bidrager med mellem 200 DKK - 300 DKK når vi op på 250.000 DKK - dvs 200% overfundet. Det er ikke så stort et beløb endda, når den danske befolkning og virksomheder stemmer sammen om, at komme disse tragiske ulykker til livs.

Vi tager også kontakt til danske virksomheder og foreninger og beder dem om at matche tilsvarende krone-for-krone, hvad den danske befolkning har bakket op med. Dvs hver krone fra dig betyder dobbelt så meget.

På den måde vil vi kunne videreudvikle alle de koncepter, som ligger på bordet nu og gøre dem implementeringsklare. Husk! Alle indsamlede midler går til Højresvingsinnovations projektet.

Vi er stolte af at højresvingsinnovations projektet udvikles sammen med den danske befolkning, som har udvist stor idérigdom, engagement, utrolig forskelligartede viden, kompetencer og vilje til at komme højresvingsulykker til livs.

Det du nu skal gør er at enten at klik her eller se til højre og finde det incitament der passer til dig. Klik og vælg det beløb du gerne vil støtte projektet med. Igen - det beløb du bidrager med bliver ikke hævet med mindre vi når kr 125.000.

>>> Klik her og vær med til at komme af med højresvingsulykker.

Med respekt
Erik Micheelsen 
Innovation Embassy
Thumbs-up
Minimumsbeløb 50,00 Et virtuelt "thumbs-up" eller "like" fra dig. TAK!
Virtuel handshake
Minimumsbeløb 100,00 Et stort tak og digitalt kram, samt den følelse at vide at du har selv lavet en indsats for at stoppe højresvingsulykker engang for alle!
Stem på idé 1
Minimumsbeløb 200,00 Klik her og vælg dit beløb hvis du ønsker at stemme på idé 1
Stem på idé 2
Minimumsbeløb 200,00 Klik her og vælg dit beløb hvis du ønsker at stemme på idé 2
Stem på idé 3
Minimumsbeløb 200,00 Klik her og vælg dit beløb hvis du ønsker at stemme på idé 3
Hall of fame
Minimumsbeløb 500,00 Dit navn på vores backers-list på vores hjemmeside inkl. støttebeløbet.
Det rette snit
Minimumsbeløb 1.000,00 BetaMax og VHS. Stort set samme idé, teknologi og brugeroplevelse. Den ene tog markedet. Den anden gik i glemmebogen. Ved du hvordan din idé får det rette snit ? Læs denne rapport (tilgængelig 20 januar. Du får et link tilsendt)
Inspiration og provokotion.
Minimumsbeløb 10.000,00 Op til 60 minutters foredrag om innovation og crowd soucring inkl. internationale cases, der vil inspirerer tilhørerne, udfordrer og provokerer.
halvdags innovationsworkshop
Minimumsbeløb 40.000,00 Du vælger jeres innovations-udfordringen. Eller også vælger vi. Forvent højt humør, stor produktivitet og masser af aHa! oplevelser. (transport er inkluderet indenfor DK. Dog ikke forplejning og overnatning)
Heldags innovationsworkshop
Minimumsbeløb 60.000,00 Du vælger jeres innovations-udfordringen. Eller også vælger vi. Forvent højt humør, stor produktivitet og masser af aHa! oplevelser. (transport er inkluderet indenfor DK. Dog ikke forplejning og overnatning)
Officiel sponsor
Minimumsbeløb 125.000,00 Sponsor navn nævnes i medier, indgår i skreven materiale, på vores hjemmeside samt sociale medier. Kontakt Erik på 61282026 hvis der er andre ønsker.
Partnerskaber